Unge naturparkambassadører i Danske Naturparker

Unge naturparkambassadører er et undervisningskoncept, hvor den lokale naturpark samarbejder med de lokale skoler og kommunalforvaltninger i området om at tilbyde projektorienterede undervisningsforløb og naturformidling i naturparken.
Unge naturparkambassadører

Undervisningsformål

Der er en række formål med undervisningen i Unge naturparkambassadører:

  • Eleverne lærer gennem inddragende innovativ undervisning.
  • Gennem aktive handlinger får eleverne viden om deres lokale naturpark og naturen heri, og de opnår ejerskab til naturparken.
  • Undervisningsforløbene er en integreret del af elevernes faglige undervisning og er med til at opfylde faglige læringsmål.

Organisering i projektet

Det aftales, hvordan samarbejdet mellem naturpark, skoleforvaltning eller lokale skoler skal forløbe og rollerne afklares.  På baggrund heraf udarbejdes der en officiel skriftlig samarbejdsaftale mellem naturparken, skole og eventuelt skoleforvaltningen.

Krav til Unge naturparkambassadører

Der er fire overordnede krav som ligger til grund for, at eleverne kan blive udnævnt til Unge naturparkambassadører:

  1. Eleverne deltager i undervisningsforløb med udgangspunkt i et eller flere af naturparkens temaer: Natur, Kul-turarv, Friluftsliv, Erhverv, Formidling og Turisme.
  2. Eleverne kommer på besøg i naturparken.
  3. Eleverne laver selvstændige projekter, hvor de arbejder med selvvalgte problemstillinger relateret til naturparken.
  4. Eleverne formidler deres viden, projektresultater eller oplevelser til en målgruppe ud over klassen selv.  

På baggrund af ovenstående fire krav kan naturparken tildele de deltagende elever et diplom som ”Ung naturparkambassadør”.

 Lærere og naturvejledere kan finde inspiration til forløb og faglige aktiviteter her:

Her finder du forslag til faglige temaer og problemstillinger, som skoleelever kan arbejde med som Unge naturparkambassadører i jeres naturpark.
Kontaktpersoner i naturparkerne
  • Naturpark Åmosen: Anders Søgaard​​​​​​, asp@naturparkaamosen.dk
  • Naturpark Amager: Jes Aagaard, jaa@nst.dk og Tårnby Naturskole, ns@taarnby.dk 
  • Naturpark Vesterhavet: Lisbeth Christiansen, lilo@varde.dk 
  • Naturpark Maribosøerne: Bo Rasmussen, boras@lolland.dk
  • Naturpark Mølleåen: Mette Blæsbjerg, mette.blaesbjerg@egekom.dk
  • Naturpark Nakskov Fjord: Bo Rasmussen, boras@lolland.dk 
  • Naturpark Lillebælt: Bjarne Christensen, bjarne.christensen@fredericia.dk 
  • Naturpark Randers Fjord: Helle Marie Taastrøm, helle.marie.taastrom@randers.dk og Carsten Enemark, ce@kystogfjordcentret.dk 
  • Naturpark Nissum Fjord: Christian Frigaard Rasmussen, christian.frigaard.rasmussen@lemvig.dk
  • Naturpark Tolne: Jakob Kofoed, jkn@vhm.dk
  • Naturpark Christiansø: Nina Bonnén Mourier, naturvejleder@christianoe.dk
  • Naturpark Nordals: Andreas Hermann, ahe@sonderborg.dk
  • Naturpark Flyndersø - Sønder Lem Vig: Jesper Nielsen Krogh, jenk@museumsalling.dk  

Implementering i den lokale naturpark

Det er op til den enkelte naturpark, hvordan de fire krav rammesættes. Man kan således selv vælge:

  • Aldersgruppe: I udgangspunktet kan konceptet kører for alle aldersgrupper. Det har typisk været kørt til de ældre elever i udskoling og på mellemtrin. Da det er erfaringen, at projektarbejdet kræver en vis alder, for at fungere bedst. Det er dog muligt at tilpasse ambitioner og produktkrav til yngre elever.
  • TidspunktTidspunktet for undervisningsforløb og besøg i parken kan ligge fordelt over hele året. Det er vigtigt at være opmærksom på årstidens betydning for det tema, der arbejdes med. Det er erfaringen at efterår og forår er gode tidspunkter at ligge forløbene, da der her god chance for fornuftigt vejr og mindre konflikt med eventuelle afgangsprøver.
  • Fag: Alle fag kan inddrages i forløbene. Ofte har naturfagene været de mest benyttet, men det er også oplagt at inddrage andre fag fx i forhold til samfundsfaglige analyser, historiske undersøgelser, konkret formidling osv. Det er også erfaringen at forløbene kan være gode til tværfaglige forløb.
  • Temaer: Man kan også vælge at styre forløbene indenfor nogle udvalgte temaer eller cases, hvor man synes, der er oplagte problemstillinger, der kan arbejdes med ud fra Naturparken. Overvej om der er lokale aktuelle problemstillinger, der er særligt interessante som udgangspunkt for undervisningsforløbene.
  • Formidling: Formidlingen af elevernes viden og projekter kan have mange former og målgrupper. Det er vigtigt, at de selv er med til at beslutte formen for den formidling de vil lave. Det kan fx være: rundvisninger, foredrag, QR-koder, hjemmesider, videoer, avisartikler, foldere, skilte og så videre. Overvej også om der er nogle aktuelle formidlingstiltag i naturparken, som elevernes produktioner kunne bidrage til.
  • Ceremoni: Når eleverne udnævnes til Unge naturparkguider, fungerer det godt at markere det som noget særligt. Det kan være i forbindelse med en afsluttende event, hvor eleverne præsenterer deres nye tiltag, fernisering af modeller, videoer eller anden formidling. Det kan være en god ide at invitere lokale VIP-personer og den lokale presse. Flere steder har borgmesteren fx været ude og overrække diplomerne.
Kontakt