Naturpark Christiansø

Enestående natur i Østersøen

Naturpark Christiansø

Danmarks østligste naturpark byder på en helt særlig natur. De skarpe klippeskær er ynglested for fugle, som du kun kan finde få steder i Danmark. Naturparken er også hjemsted for den største bestand af gråsæler, landets største rovdyr, som boltrer sig i vandet til skue for de besøgende.

Naturpark Christiansø er, med sin placering nordøst for Bornholm, Danmarks østligste naturpark. Parken er fordelt på de to beboede øer Christiansø og Frederiksø, den ubeboede Græsholm og en række mindre øer og skær. Med sine kun 38 hektar ser naturparken måske lille ud, men udover arealet på land er der 1216 hektar under vandet i den omkringliggende Østersø.

Middelhavsstemning og legende sæler

Naturen på de smukke skær er enestående. Her er et stort fugleskær for alk og lomvie, der ellers kun findes i Nordatlanten. Naturpark Christiansø er ynglested for cirka 10 procent af alle danske edderfugle, og den største bestand af gråsæl – landets største rovdyr – findes også her, hvor de boltrer sig i vandet og fanger fisk.

Forår og efterår trækker hundredtusindvis af fugle over øerne på rejse mellem vinterkvarter og ynglepladser i Skandinavien. En efterårsdag kan der sidde store flokke af fugle på øerne og vente på bedre vejr til trækket sydpå.

Planterne i Naturpark Christiansø er påvirket af de tørre somre, så havrerod, morbær og figen vokser godt. Den rene luft giver grobund for massevis af laver på sten og klipper, og frøer og padder trives i de lavvandede damme. På varme forårs- og sommerdage er stemningen på øerne derfor næsten middelhavsagtig.

Danmarks eneste søbefæstning

Øerne blev i 1684 hjemsted for Danmarks eneste søbefæstning, da kong Christian 5. besluttede at bygge en flådebase her. Med to kraftige kanontårne, massive kanonbatterier omkring havneindløbet og kilometerlange fæstningsmure endte øerne som en meget stærk befæstning.

Da flådebasen blev nedlagt i 1856, var øen udbygget med smådamme, haver og kasernebygninger til de mennesker, der siden byggede et fiskersamfund op. Gaderne med de gamle kaserner, små ”soldaterhuse”, der nu fungerer som sommerhytter og de bilfri veje gør øerne til et fredfyldt og nærmest hemmeligt sted.

Med færge eller i egen båd kan man besøge Naturpark Christiansø året rundt og opleve naturen og den spændende historie – du skal være velkommen.

Læs mere om Naturpark Christiansø

Hvem