Arbejdet med Lokale guider i naturparken

Her finder du gode råd og anbefalinger til, hvordan I etablerer og driver projektet "Lokale guider" i jeres lokale naturpark.

Alle kommende lokalguider skal tilbydes et kursus i formidling og planlægning af ture. Kurset afholdes af den lokale naturpark i samarbejde med Friluftsrådet og en ekstern formidlingskonsulent.

Som lokal guide i naturparken får man forskellige rettigheder og pligter. Det anbefales derfor, at den kommende lokale guide og parkens ansvarlige medarbejder indgår en kontrakt om den lokale guides virke ved kursets afslutning. Det er også en god ide at uddele et diplom, der bekræfter, at lokalguiden har gennemgået et basiskursus, der sikrer viden om naturparken og formidling af en kvalitet, som naturparken garanterer.

Fastholdelse af frivillige

Det er altid en kunst at fastholde og inspirere frivillige ildsjæle. Derfor kan det kun anbefales, at man løbende afsætter tid og ressourcer til at servicere de lokale guider.  Det kan for eksempel være ved at:

• Have en fast medarbejder tilknyttet naturparken, der står for kontakten mellem naturpark og lokale guider.
  • Skabe synlighed for guiderne og deres tilbud. Det er en god idé umiddelbart efter kurset at udgive en fælles folder med en præsentation af de enkelte guider og deres speciale. Folderen udleveres til guiderne, så de selv kan uddele den, og distribueres derudover til relevante lokaliteter for eksempel biblioteker, turistbureauer, campingpladser og så videre
  • De enkelte guiders profil og speciale ligger på naturparkens hjemmeside
  • Turtilbud fra de lokale guider optages i naturparkens kalender
  • Guiderne tilbydes promovering på naturparkens Facebookside eller lignende, så der kan skabes synlighed.
  • Der mindst en gang årligt arrangeres et inspirationsmøde for naturparken og alle de tilknyttede lokalguider for at sikre en gensidig forståelse og et levende gruppesammenhold. Inspirationsmødet må meget gerne følges op af en middag, hvor man har tid til uformel snak og ideudveksling i hyggelige rammer.
  • Der afholdes efteruddannelses-/inspirationskurser med jævne mellemrum, så vidt det er muligt.
  • Kontrakten mellem den lokale guide og naturparken bekræftes eller fornyes med faste, jævnlige mellemrum.